SINDS 1976
Het lijkt verleidelijk: de scooter van je kind zelf verzekeren. Dat kan namelijk tegen een veel lagere premie dan het kind zelf zou moeten betalen. Toch is het niet verstandig om de jongste bestuurder onvermeld te laten: in geval van schade kan een verzekeraar besluiten om niet uit te keren of om een hoog eigen risico te hanteren.
Jongeren betalen een stuk meer verzekeringspremie voor hun scooter dan bijvoorbeeld iemand van middelbare leeftijd. Alle aanbieders van scooterverzekeringen hanteren een leeftijdstoeslag. Onderzoeksbureau MoneyView zocht uit dat het gemiddelde premieverschil tussen een 16-jarige en een 45-jarige bestuurder voor een Peugeot-scooter ruim 1.600 euro op jaarbasis bedraagt bij een volledig casco (all risk) dekking. Het premieverschil kan bovendien nog groter worden bij een diefstalgevoelig model zoals een hippe Vespa.
Een bromfiets wordt geregeld verzekerd op naam van de ouders. Dat mag ook en is bovendien tot de leeftijd van 18 jaar ook vrij gebruikelijk, maar er moet wel bij vermeld worden wie de regelmatige bestuurder is. De verzekeraar vraagt daar naar en zal de premie mede baseren op de leeftijd van deze jongste bestuurder.
Is het kind niet bij de verzekeraar bekend? Dan kan dat financiële gevolgen hebben. Alle aanbieders hebben in hun voorwaarden staan dat er een verhoogd eigen risico geldt voor schades die zijn veroorzaakt door een jongere bestuurder, die niet opgegeven is als regelmatige bestuurder. Dit extra eigen risico loopt per verzekeraar uiteen van 200 tot 3.000 euro per schadegebeurtenis.
Ook zijn er verzekeraars die helemaal geen dekking bieden voor verkeersschade veroorzaakt door een onbekende jongere bestuurder. Ook niet wanneer het een schade aan een ander betreft, dit kan extreem hoog in de papieren lopen! Tot slot kan het nog zo zijn dat de verzekeraar het achterhouden van de bestuurder als fraude aanmerkt, wat grote gevolgen kan hebben voor je verzekeringen.
Wist je trouwens dat:
Opgevoerde scooters niet verzekerd zijn? Ook krijg je een fikse boete als je gepakt wordt, daarbij kan ook het rijbewijs en/of kentekenbewijs worden gevorderd.
Opgevoerde e-bikes (die daardoor harder kunnen dan 25 km/h), omgekeurd moeten worden naar speedpedelec én als bromfiets moeten worden verzekerd (anders ben je ook strafbaar). Ze moeten een kenteken krijgen en je moet een helm op.
Een fatbike (zo’n lage met dikke banden) is wettelijk gezien een e-bike, maar opvoeren is populair. Met online bestelde kits kan een gashendel worden toegevoegd zodat je niet meer hoeft te trappen en de fatbike harder kan. Dit is illegaal, dan worden deze fietsen namelijk brommers en moeten ze ook zodanig gekeurd en verzekerd worden.
Elektrische steps zijn niet toegestaan op de openbare weg. Ook al zijn ze tegenwoordig overal te koop. Je loopt het risico op een boete en inbeslagname wanneer er toch mee over straat gaat.
Een pre-puber die een fat-bike wil omdat al zijn vriendjes die ook hebben, of een tiener die zijn of haar scooter wil opvoeren, kan erg op diens strepen staan! Maar vaak hebben ze geen idee van regels en risico’s. Neem je kind daarom mee in de beslissing om een fatbike of scooter aan te schaffen en bespreek de consequenties.
Wij laten u bepalen hoe en wanneer wij u te woord kunnen staan! Kies hieronder uw manier.