NIEUWS

Bedrijf aan huis: wat zijn de regels?

Als ondernemer is het aantrekkelijk om vanuit huis te gaan werken. Investeren in een bedrijfsruimte is niet nodig waardoor je minder geld nodig hebt. Een bedrijf aan huis is vaak goedkoop en makkelijk als er een kamer over is of als de zolder of garage kan worden verbouwd tot kantoor of bedrijfsruimte. Maar wat zijn de mogelijkheden en grenzen?

Wilt u een bedrijf aan huis beginnen? Kijk hoe het zit met de regels.

Omgevingswet

In de omgevingswet (voorheen bestemmingsplan) staat beschreven welke bedrijfsactiviteiten wel of niet toegestaan zijn bij uw woning en of u dus een bedrijf aan huis mag starten. Online kunt u voorbereidend onderzoek doen bij het Omgevingsloket. Hier kunt u uw adres invullen en zoeken op “Beroep of bedrijf aan huis uitoefenen”. Bij de gemeente kunt u nagaan of uw plannen passen in het bestemmingsplan en wat de voorwaarden zijn. Dit hangt af van het soort bedrijf dat u heeft, die vallen in verschillende categorieën,

Iemand met een vrij beroep, zoals een architect of kunstenaar, heeft geen toestemming nodig. Voor beroepen waar u regelmatig klanten over de vloer krijgt, zoals een schoonheidsspecialist, zijn weer andere voorwaarden. Wilt u activiteiten ondernemen waar anderen mogelijk hinder van ondervinden, dan is het misschien niet mogelijk. Past een bedrijf aan huis in het bestemmingsplan? Dan moet u uw bedrijf aan huis melden bij uw gemeente.

De voorwaarden voor een bedrijf aan huis zijn verschillend per gemeente. Over het algemeen gelden de volgende regels:

  • Uw bedrijf mag maximaal 1/3e van uw woning innemen.
  • Er mag geen overlast zijn voor omwonende, zoals bijvoorbeeld geluids- of verkeersoverlast.
  • Er mag geen personeel werken vanuit uw bedrijf aan huis.
  • De ruimtelijke uitstraling van uw woning mag niet veranderen.
  • Reclame maken op de gevel van uw woning is niet toegestaan.

Huur- of hypotheekovereenkomst

Bij een bedrijf aan huis zijn ook de regels van uw huur- of hypotheekovereenkomst van belang. De voorwaarden in deze overeenkomsten geven aan of het is toegestaan uw woning te gebruiken als thuisbedrijf.

Werkplek

Mag u van uw gemeente om een deel van uw woning gebruiken als bedrijf? Dan is een eigen werkplek creëren van belang. In veel gemeenten geldt dat de woning niet het woonkarakter mag verliezen. Het is daarom van belang om werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden om er voor te zorgen dat zaken niet door elkaar gaan lopen.

Aftrekposten

Het gebruik van een afzonderlijke werkruimte kan fiscale voordelen opleveren. Zo kunt u in aantal gevallen de inrichtingskosten van de werkruimte in uw woning aftrekken. Bij de Belastingdienst kunt u nagaan of u in aanmerking komt voor deze aftrekposten.

Verzekeringen

Let ook op met verzekeringen als u een bedrijf aan huis begint. Uw huidige verzekering voor inboedel en opstal dekken niet in alle gevallen automatisch de inboedel van uw bedrijf. Bij een bedrijf aan huis is het dus vaak nodig een afzonderlijke bedrijfsverzekering af te sluiten.

Mogelijk heeft u ook nog andere verzekeringen nodig, zoals een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering of wilt u uw inventaris verzekeren.

Heeft u nog vragen?

Bent u op zoek naar de juiste dekking voor uw bedrijf aan huis? Neem dan contact met ons op. Wij geven u graag vrijblijvend advies.

Nieuwsgierig geworden?

Hoe wilt u contact met ons opnemen? U bepaalt! Kies hieronder de manier van uw voorkeur.

Afspreken?

Vraag een persoonlijk
en vrijblijvend
gesprek aan

Bellen?

Liever telefonisch
contact met ons
opnemen?

Appje sturen?

Handig en snel!
Stuur een berichtje
via WhatsApp:

Binnenlopen?

Plan de route naar
ons kantoor
in Leeuwarden

  • Altijd 100% onafhankelijk
  • Wij nemen u al het werk uit handen

  • Wij vergelijken premies en voorwaarden

  • Uw vraagbaak bij financiële zaken

Ook uw Zelfstandige Adviseur van RegioBank in Leeuwarden

Al 100 jaar RegioBank waar u zelf bepaalt hoe uw geldzaken geregeld wordt.